Asi každý viděl závěry z Kuby, kde díky izolaci ze strany USA musejí provozovat veterány z padesátých let. Takové ty opravdové ameriky. V podstatě omezené možnosti vozový park omladit vedly k tomu, že se udržují a provozují desítky let staré vozy. A přesně sem směřuje Evropa. A pro mnohé řidiče to bude racionální volba. Nové vozy jsou jednak vytvářeny s maximální optimalizací a jsou plné milionů asistentů, malých motorů hnaných na vysoké tlaky a otáčky, s životnosti 4-6 let. Zájmem automobilek není vytvořit trvanlivé auto. Rozvodové řemeny mnohdy vyžadují pro výměnu vyndat motor a činí to tak servis a provoz po nějakých 150.000 km velmi problematický. Antikorozní úprava je také horší, než bývala. A k tomu EU přidává další a další penále za emise. V ceně nového auta to mohou být až statisíce, o které se zvedne cena.Vysoké ceny nových aut samozřejmě zvedají i ceny ojetin a nutí majitele auta provozovat, co to jde a tak dochází ke kubanizaci evropského vozového parku.
Z logiky věci ubývá lidí, kteří si mohou dovolut nový automobil. A pokud si jej koupí, cena je v pravdě nesmyslná. Je to tlak na lidi, aby nikam nejezdili. Spolehlivost veřejné dopravy je samostatné téma. Něco jiného je doprava v Praze, se stovkami spojů a možností, něco jiného je venkov, kde je veřejná doprava tragedie a bez auta se neobejdete. Mimochodem, v Německu již nové vozy mají problém projít první technickou. A jako perlička, největší kontejnerová loď má takové emise, jako 50.000.000 aut. A to se vyplatí. Jinými slovy, to co EU dělá, není o emisiích, ale je to zase business model, který někomu vyhovuje a bohužel lidi tak nějak nevěřili tomu, kam až jsou schopní úředníci z EU dojít a co vše jim Fijala a spol odkývou. Mimochodem, těšte se na navýšení cen paliv, které Fijala v Breseli odkýval a ke kterému se teď před volbami nehlásí.
|