Zpráva
Co vše český zákazník snese? Tisk
Napsal uživatel Administrator   
Neděle, 28 Červenec 2019 04:18

Jistě si vzpomenete na nedávný případ, kdy vysvětlení drahých mobilních dat z úst ministryně Novákové bylo po poradě s operátory zdůvodněno tím, že tu na rozdíl od západní Evropy mobilní data málo používáme, tak nemohou zlevnit (např. ZDE). Hned na to zavedl T-Mobil omezení pro mobilní data ve vlacích ČD, protože se naopak používala moc (např. ZDE). Nyní v létě zavedl Vodafone účtování po minutách, kdy opustil účtování po vteřinách, které je pro zákazníka spravedlivější. A nyní je na místě se zeptat, co na to Český telekomunikační úřad, který má oligopol tří firem regulovat, protože postavení zákazníka je reálně velmi slabé. Spíše vytváří krytí pro operátory, aby mohli co nejsnadněji a nejlépe vydělávat. Cokoli zatím tento úřad dělá, tak si člověk musí klást dotaz, zda je úkolem chránit zisky, nebo zákazníka.

Stejně pasivní je i UOHS - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Zdá se dle článku o distribuci léčiv, že je jeho zájmem ochrana zájmů a výnosů distributorů léčiv, nikoli pacientů. Opět úřad chrání nikoli spotřebitele a zájmy lidí, ale velkých nadnárodních firem.

Otázka tedy zní, proč státní regulační úřady nefungují, jak by měly. Jistě není příčinou jenom lobismus. V jedné diskuzi o nalezl názor, že se velké firmy musí mít dobře a musí mít velké zisky, protože kdyby se dobře neměly, tak by nám, Čehcům nedávaly práci, a měli bychom se jako občané špatně, protože bychom neměli práci. Takže být krmelcem Evropy je v našem bytosném zájmu a jinak nepřežijeme. Zkrátka takoví lidé jsou zastánci ekonomického kolonialismu a pokud jsou v úřadech, je to holé neštěstí. Připomíná mi to diskuze o dvojí kvalitě potravin, která skončila tím, že to pro EU není problém, pokud se tam napíše složení. Zisky transferované na západ musí být zachovány.

Takže shrnu-li to, u českých regulátorů je to především nedostatek vůle plnit svou funkci vůči velkým mezinárodním firmám, kdy je snažší pro úřadníky obětovat zákazníka a konkurenční trh, než používat hlavu, vymýšlet cesty, jak něco udělat, když říkat, že to nejde, je tak snadné. Žádná firma nechce konkurenci a naši regulátoři selhávají. A zákazník to zatím nějak snáší.