Zpráva
Je potřeba hloupá a ovladatelná populace Tisk
Napsal uživatel Administrator   
Pondělí, 15 Únor 2021 17:23

Od roku 1990 klesá české školství ve srovnávacích žebříčcích. Výuka matematiky, fyziky a obecně přírodních věd jde do kopru a nyní jsme v situaci, kdy je pro děti těžké všechno, takže je lepší, aby se neučily ani Newtonovy zákony, nebo nedejbože Ohmův zákon.

Nahradíme to informatikou, prý. Jako rodič školou povinných dítek (jak základka, tak střední škola) mohu říci, že učit se ovládat MS Office a udělat prezentaci a zformátovat text není výuka informatiky, která nás posune dál. Ale to je přesně to, co se děti na školách v informatice učí. 

Jsou lidé, kteří věci vymýšlí, přemýšlí o světě, jevech a pak své výplody prodávají dále. Pak jsou lidé, u kterých stačí, když dovedou to, co někdo jiný vymyslel, obsluhovat. A jsou i tací, kteří nesvedou ani jedno.

Pokud chceme budovat ekonomiku s vyšší přidanou hodnout, založenou na znalostech, tak přírodní vědy jsou základ. Matematika, fyzika, chemie, biologie... K čemu je někomu, že umí využívat první stránku vyhledávání Google, když nemá znalostní aparát, aby pochopil základní fyzikální a vůbec přírodní jevy a aby pochopil, co se v textu píše a jestli to náhodou není úplná blbost. Je nutný maximálně široký rozhled, nemusí být do hloubky, ale děti musí vědět, že něco jako Ohmův zákon, nebo Newtonovy zákony existují.

Takže místo aby odpovědní lidé přemýšleli, jak udělat vzdělávání přírodních věd zajímavější, aby to děti bavilo a chápaly to, co se učí, tak se bude škrtat, aby vypadlo to, co potřebuje použít hlavu, nebo co vyžaduje úsilí.

Problémem je, že ve školství se promrhaly desítky let a desítky let systematické práce bude trvat i náprava, pokud se o ni někdo pokusí.  Školy dnes vychovávají nepřemýšlející bytosti, možná vhodné byrokraty, ale méně budoucí techniky, vědce,...  A na důchod vám nevydělá v budoucnu úředník, ale ten, kdo opravdu něco umí, a to, co umí, je někdo ochotný koupit...

"Kritici škrtů upozorňují v dopise na některé z mnoha palčivých změn. Nelíbí se jim, že z nezbytného minima, které musí žáci umět, vypadly například některé znalosti o pohybech těles a síle. "Škrtnutí Newtonových zákonů v učivu a ve výstupu F-9-2-05 „využívá Newtonovy zákony pro objasňování či předvídání změn pohybu těles při působení stálé výsledné síly v jednoduchých situacích“ interpretujeme jako rezignaci na racionální chápání běžných reálných dějů v našem světě a současně jako zahození stále užitečné součásti našeho civilizačního vědomí," argumentují akademici."

Zdroj: https://echo24.cz/a/SJLic/pryc-s-newtonovymi-zakony-podle-ministerstva-na-ne-zaci-nestaci-akademici-rezolutne-protestuji